Hyvää Joulua!

Nyt, kun punaiset kuoret ja paketit on saatu postiin ja neljäs adventti on vietetty kynttilöitä sytytellen, on aika toivottaa hyvää joulua Teille seuran jäsenille ja kaikille puutarhaharrastajille.

Tänä toisena koronajouluna alamme jo osata varotoimet sekä yllätykset ja muutokset niissä. Onhan se vähän apeaa, kun juuri jouluna, joka on meillä Suomessa kaikkia yhdistävä juhla, samanlaisine tapoineen ja tarjoiluineen, pitää varoa tuttuja ja tuntemattomia ja että ”Kauneimpiinkin” pitää mennä harkinnan jälkeen, ympärilleen pälyillen ja etäisyyksiä tarkkaillen. Me pieni kansa tarvitsemme joulun yhteistä kokemusta, moni oli uskaltautunut Lissun Baariinkin joulupuurolle. Euroopan väkirikkaissa maissa, kuten Saksassa ja Italiassa kuuluu olevan hyvinkin erilaisia jouluperinteitä ja varsinkin erilaisia jouluruokia maakunnasta riippuen.

Ei niin pahaa, ettei jotain hyvääkin- varmaan moni on löytänyt itsensä miettimästä tätä. Etsiessämme itsellemme sisäistä joulurauhaa meillä on nyt ulkoinenkin rauha. Ehkä löytyy käteen kirja, joku upea puutarhakirjakin, jota ei ole ”ehtinyt ” lukea , aistit ja ajatukset herkistyvät asioille, jotka koetaan pinnallisemmin kovan touhun ja menon keskellä, joulukoristeiden tuomat muistot alkavat elää ja kasvit ja uhkeat joulukukat kukoistavat hehkeämmin kuin ennen.

Oli kiva myös lukea Keskipohjanmaasta seuramme jäsenten Liisa ja Pekka Alakuijalan joulunvietosta, heillä tosin taitaa kukoistaa muulloinkin kuin koronajouluina ! Lukija sai todeta, kuinka paljon iloa, kauneutta, hyötyä ja terveyttä puutarhaharrastus tuo mukanaan!

Jokilaaksojen Puutarhaseuran ry:n hallituksen ja omasta puolestani toivon kaikille antoisaa tulevaa puutarhavuotta 2022 ja suuresti kiitän Teitä jäsenemme uskollisesta jäsenmaksujen hoitamisesta.