Kuvaohjeistus

Haluaisitko omat puutarha- ja kasvikuvasi esille Jokilaaksojen Puutarhaseuran internetsivuille? Toimi seuraavasti:

• Kuvatessasi yksityisillä pihoilla varmista, että sinulla on isännän ja / tai emännän suostumus kuvaamiseen ja myös kuvien julkaisemiseen. Kuvattaessa on syytä muistaa yksityisyyden suoja. Pyri siis kuvaamaan ennen kaikkea luontoa ja vähemmän yksittäisiä ihmisiä ja tunnistettavasti. Katso ohjeistusta esim. täältä.

• Valitse ottamistasi kuvista n. 5-15 parasta kuvaa ja käsittele ne valmiiksi.

Jos olet ottanut kuvat esimerkiksi järjestelmäkameralla, ovat kuvat tuolloin yleensä raakakuvia (raw) ja siten tiedostokooltaan liian suuria lähetettäväksi sähköpostitse tai siirrettäväksi internetsivuille. Myös pokkarikameroiden kuvat ovat tiedostokooltaan niin suuria, että ne on syytä käsitellä ennen jakamista. Kuvien käsittelyyn tarvitset jonkin kuvankäsittelyohjelman. Gimp on yksi parhaista ilmaisista kuvankäsittelyohjelmista.

Tiedostokoko kertoo kuinka monta kilotavua tai megatavua tiedosto vie tilaa kiintolevyltä. Mitä isompi tiedostokoko, sen kauempaa kestää tiedoston lataaminen.

Kuvakoko määrittää sen montako pysty- ja vaakapikseliä (=kuvapistettä) kuvassa on. Mitä enemmän pisteitä, sen tarkempi kuva on.

Internetkäyttöön sopivimmat kuvat ovat tiedostokooltaan n. 200 kilotavua (kB) eli n. 0,20 megatavua (mB) sekä kuvakooltaan n. 1200 vaaka- tai pystypikseliä. Jos kamerasi ottaa kuvia kuvasuhteella 16-9 (leveyden ja korkeuden suhde), olisi internetiin sopivan kuvan optimikoko 1280 × 720 pikseliä.
  • Jos käytössäsi on jokin pilvipalvelu (esim. OneDrive, Google Drive, iCloud), lataa käsitellyt kuvat pilveen ja lähetä linkki Jokilaaksojen Puutarhaseuran tiedottajalle sähköpostitse. Voit myös lähettää kohtuullisen määrän käsiteltyjä kuvia sähköpostin liitteenä.
  • Kerro missä kuvat on otettu ja milloin. Voit myös kertoa yksittäisten kuvien taustoista. Myös kasvien nimet ovat hyödyksi.
  • Olemme iloisia, jos annat meille luvan käyttää kuviasi internetsivujemme kuvittamisessa.